نوشته شده توسط : Elham.g

جنگل الیمستان آب و هوا

جنگل الیمستان آب و هوا

تقریباً تمامی نقاط شمال کشور دارای آب و هوای یکسان در هر بُرهه از فصول مختلف را دارا است و تفاوت در آب و هوای مناطق شمالی در میزان بارش و رطوب دمایی است که تفاوت چندانی ندارد.
در این بین، الیمستان دارای یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق است که در فصول بهار و تابستان دارای رطوبت و دمای هوای متعادل و دلنشینی است که سفرتان به این منطقه را بدون دغدغه میکند.

 

جاهای دیدنی الیمستان

جاهای دیدنی الیمستانجاهای دیدنی الیمستان

خود جنگل الیمستان به اندازه کافی با پوشش گیاهی و صدای آهنگین طبیعت زیبایش به تنهایی یک جاذبه طبیعی به حساب می آید. اما جالب است بدانید که این جنگل زیبا جاذبه های دیگری را در خود جای داده است که با دانستن آن ها شگفت زده خواهید شد.

یکی از شگفتی های این جنگل این است که نظر نشنال جئوگرافیک را به خود جلب کرده است. همچنین بسیاری از توریست ها و گرشگران نیز برای عکاسی این جنگل را بسیار مورد استقبال قرار داده اند.

حال وقت آن رسیده تا به دیگر دیدنی های شگفت انگیز الیمستان سر بزنیم.

 

برای مشاهده ادامه مقاله جنگل الیمستان کلیک کنید



:: برچسب‌ها: دیدنی های استان گیلان,گیلان گردی,گیلان,تورجور ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g

جاذبه های کیش

جاذبه های کیش

 

شاید به استان هرمزگان سفر کرده باشی یا اسمش زیاد به گوشت خورده باشه اما آیا میدونستی این استان از چه قدرتی در دنیا برخوردار است؟ در بخش جنوبی کشور، استان هرمزگان مالک جزیره ای میباشد که با دانستن نام آن بهتر خواهی دانست چرا هرمزگان از استان های پُر رونق است. جزیره ای سراسر شگفتی های بی همتا در خاورمیانه حرفی برای زدن نگذاشته است.با تورجور همراه باشید تا سفری به  جاذبه های کیش داشته باشیم.

تورجور تمامی آنچه که شما برای سفر به این جزیره زیبا نیاز دارید و همه چیز در مورد جزیره کیش را با تمامی شرایطتش در اینجا آورده است تا شما با کوله ای از اطلاعات پیرامون این جزیره، سفری به یاد ماندنی را رقم بزنید.

جزیره کیش با مساحت ۹۰ کیلومتری اش به همراه جاذبه های کیش ، پذیرای نزدیک به دو میلیون گردشگر در سال میباشد که رو به رشد است. جمعیت جزیره کیش به حدود ۳۰ هزار نفر میرسد و کنترل خوبی بر جزیره حاکم بوده و سبب شده تا قوانین جزیره کیش سخت تر از دیگر شهرها اجرا شوند؛ به خصوص قوانین رانندگی.

 

جغرافیای جزیره کیش

جاذبه های کیش
کیش با میانگین دمای ۲۶ درجه، دارای آب و هوای گرم و مرطوب میباشد که برای گردشگری، بهترین آب و هوا را در بهار و پاییز داشته که حاکی از رطوبت خلیج فارسی است که آن را احاطه کرده و برای بازدید از جاذبه های کیش بسیار عالی خواهد بود.
پس توصیه تورجور به شما سفر در فصل بهار و اواخر تابستان تا اوایل پاییز است. البته که پاییز و زمستان های جزیره کیش در نوبه خود دارای شگفتی های منحصر به فردی است که گردشگران خاص خودش را میطلبد.

نقشه جزیره کیش

نقشه جزیره کیش
مسیر منتهی به جزیره کیش با ماشین شخصی از لذت بخش ترین قسمت سفر به یک جزیره بازدید از جاذبه های کیش و دیدنیهای کیش البته با به همراه داشتن وسیله نقلیه ی شخصی خودمان است تا با خیال راحت و به راحتی به هر جایی از جزیره ی زیبای کیش که میخواهیم سفر کنیم.
پس از رسیدن نوار جنوبی کشور، شما سه بندر پیش رو دارید تا به جزیره کیش سفر کنید. بندر آفتاب ، بندر چارک و بندر لنگه که فاصله آن ها تا جزیره کیش به ترتیب ۱۸ کیلومتر به مدت یک ساعت، ۳۲ کیلومتر به دو و نیم ساعت و ۹۳ کیلومتر را به مدت چهار ساعت و نیم بر روی شناور حمل خودرو خواهید بود.

شناور حمل خودرو در کیش

شناور حمل خودرو در کیش

البته جالب است بدانید که میتوانید با قیمت های مناسب در جزیره، وسایل نقلیه اجاره کنید.

 

اقامت در جزیره زیبای کیش

 

برای مشاهده ادامه دیدنی های کیش کلیک کنید 



:: برچسب‌ها: جاذبه های کیش , جاهای دیدنی کیش , کیش , تورجور ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g
دیدنی های نطنز ،تورجور

تحفه نطنز تصویری از کودکی من و شنیدن نام این شهر در محاوره و یا ضرب المثل هایی که شنیده می شود و در سالهای اخیر وقتی نام نطنز میومد یاد انرژی هسته‌ای و مسائل مربوط به آن می افتادم تا وقتی که برای اولین بار به ملاقات این شهر رفتم. نطنز و دیدنی های نطنز را در چندین سفر بازدید کردم و هر بار از دیدار اون بیشتر لذت می بردم. نطنز شبیه باغی بسیار بزرگ است. باغ بسیار باصفا که به محض ورود به اون و دیدن اولین خیابون متوجه شدم که با چه شهر متفاوتی سر و کار دارم. درختان تنومند و شهری پاکیزه و هوای مطبوع منو با یه شهر کاملا متفاوت روبرو کرد…..

 

مسیر دسترسی تهران به نطنز

شهر نطنز مرکز شهرستان نطنز ، از باغ شهرهای تاریخی و مرکزی ایران بوده و آثار تاریخی نطنز فراوانی را در خود جای داده است که در استان اصفهان و در میانه راه کاشان به اصفهان در دامنه کوهستان زاگرس است و در شمال غربی اردستان واقع شده است. مسیر تهران به نطنز سر راست است مسیری که حدود ۳۰۰ کیلومتر یعنی حدود سه ساعت و نیم زمان می‌برد .از تهران باید به سمت قم بعد کاشان و بعد نطنز حرکت کرد.

پیشنهاد من به دوستانی که میخوان به نطنز بروند این است که بعد از رسیدن به کاشان از جاده قدیم به سمت نطنز بروند. این جاده بسیار زیبا و هیجان انگیز میتونه سفرتون رو دلچسب کنه. درسته که شاید زمان بیشتری را از شما بگیره ولی ارزشش رو داره و مطمئن هستم که پشیمون نمی شوید. شاید نشه گفت که نطنز رامیشه از تهران یک روزه سفر کرد چون با توقف هایی که بین مسیر ناگریز انجام میشود حدود چهار ساعت زمان می‌برد.همچنین میتونید برای رفتن به این شهر زیبا از تور نطنز استفاده کنید.

به نظر من برای بازدید کامل از شهر نیاز به یک شب اقامت در این شهر می باشد که میتوانید از هتل نطنز برای اقامت خود استفاده کنید. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۶۵۰ متر و فاصله هوایی آن تا تهران ۲۴۸ کیلومتر است. فاصله زمینی آن تا تهران ۳۲۶ ، تا کاشان ۷۴ ، تا اردستان ۷۱ ، تا اصفهان ۱۳۸ کیلومتر است.

 

آب هوای نطنز

آب و هوای نطنز ،دیدنی های نطنز ،تورجور
نواحی باختری و جنوبی آن کوهستانی و دارای آب و هوای سردسیری است. نواحی شمالی و خاوری آن شنزار و دارای آب و هوای معتدل است. نواحی شمال شرقی در مجاورت کویر طوفان های ریگ روان قرار گرفته و از این رهگذر سالیانه متحمل خسارات قابل توجهی می‌شدند.سایر قسمت های نطنز از آفات این هیولای مهیب در امان می باشد.

 

آثار تاریخی نطنز

مسجد جامع نطنز در کنار چنار کهن سال:

آثار تاریخی نطنز، مسجد جامع نطنزمسجد جامع نطنز

از زیباترین دیدنی های نطنز و شاید مهمترین اتفاق تاریخی نطنز مجموعه مسجد جامع نطنز باشد. مجموعه مسجد جامع نطنز شامل مسجد خانگاه و مقبره سید عبدالصمد نطنزی اثری ماندگار و مکانی زیبا و از دیدنی های نطنز برای بازدیدکنندگان بشمار میرود ولی اتفاقی که برای من دلنشین است آن چنار کهنسال است که خیلی سخاوتمندانه در کنار این مجموعه خودنمایی می‌کند و حسی بسیار عجیب رو به انسان میده.

در هر فصل به تناسب همون فصل این چنار جلوه ای تازه به این مجموعه میبخشه این مجموعه شامل شبستان هشت ضلعی گنبد دار جنوبی و شبستان های شمالی و شرقی و غربی و دهلیزهای پیوند دهنده آنها، آرامگاه شیخ نورالدین عبدالصمد سر در خانقاه و مناره مرتفعی است. به استثنای شبستان گنبد دار که از بناهای دوره دیلمی است بقیه مربوط به دوره ایلخانان مغول است که در فاصله سال‌های ۷۰۴ تا ۷۲۵ هجری قمری بنا گردیده است.

آنچه که این دیدنی های نطنز را زیبا دیدنی میکند قدمت آن است. مناره بلند و زیبای مسجد به واسطه سبک جالب و تزئینات کاشیکاری به ویژه کتیبه پهن و فیروزه ای ساقه ی آن بسی ارزشمند و قابل توجه است.بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی با مسجد جامع چنان مربوط و متصل است که به نظر می‌رسد مقارن یکدیگر در سال ۷۰۷ هجری ساخته شدند. زیبا ترین بخش مجموعه مسجد را سرداری با پوشش کاشی دارای نقوش و طرح های گوناگون به نام سر در خانقاه تشکیل می دهد.

چنین به نظر می‌رسد که پس از ساختن مسجد به سال ۷۰۴ آرامگاه شیخ عبدالصمد به سال ۷۰۷ کار بنایی را ادامه داده و به ساختن خان گاهی پرداخته اند. توضیح درباره این مجموعه بسیار گسترده است بنده به دوستانی که قصد سفر به نطنز را دارند پیشنهاد می کنم بازدید مفصلی از این مجموعه داشته باشند.

 

برای مشاهده ادامه مقاله ی دیدنی های نطنز کلیک کنید



:: برچسب‌ها: سفرنامه ی کوتا و زیبا,دیدنی های نطنز,جاهای دیدنی نطنز,تورجور ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g
جاذبه های شهرکرد

جاذبه های شهرکرد

 

فرای آنچه که ما تصور میکنیم، شهرکرد مهد جاذبه های گردشگری طبیعی کم نظیری است. جاذبه های شهرکرد در زمستان و بهار جزو دیدنی های ایران زمین میباشد. ما در این مقاله نقشه جاهای دیدنی شهرکرد را برای شما آورده ایم.با تورجور همراه باشید.

 

چشمه های شهرکرد

جاذبه های شهرکرد-چشمه های شهرکرد

در استان چهارمحال و بختیاری و جاذبه های شهرکرد به چشمه ها و شبکه های مویرگی رودخانه‌ها بخشی از توان های جهانگردی منطقه را تشکیل می دهند که در فصل بهار بسیار چشمگیر است. مسافری که در بهار به منطقه وارد میشود با هر گوشه و کناری که قدم بگذارد با چشمه‌های فراوانی مواجه است که از دل زمین می جوشد.

تعدادی از این چشمه ها در حال حاضر تفرجگاه بومیان بوده و از دیدنی های شهرکرد در بهار محسوب میشود و به همت آنان فضاسازی مختصری در اطراف آنها انجام شده است.
از جاذبه های شهرکرد و جاهای دیدنی سامان شهرکرد ، میتوان به بیشترین تراکم چشمه ها در قسمت‌های شمالی و شرقی منطقه به ویژه اطراف سامان و حوزه امام زاده حمزه علی برای گندمان است که دو کانون اصلی جذب جهانگرد در تابستان به شمار می آیند.
چشمگیرترین این چشمه ها در سطح استان عبارتند از :

۱-چشمه سندگان در مال خلیفه

چشمه سندگانچشمه سندگان

 

۲- برم لردگان در لردگان

برم لردگانبرم لردگان

 

۳-  چشمه دیمه در نزدیکی چلگرد

چشمه دیمه در نزدیکی چلگردچشمه دیمه در نزدیکی چلگرد

۴- ده چشمه

چشمه دیمه در نزدیکی چلگرد

 

 

برای مشاهده ادامه مقاله بهترین دیدنی های شهرکرد کلیک کنید



:: برچسب‌ها: جاذبه های شهرکرد , بهترین دیدنی های شهرکرد , جاهای دیدنی شهرکرد , تورجور ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g
کوه های آلاداغ لار،تورجور

 

راز کوه های رنگی , کوه های آلاداغ لار در آذربایجان شرقی

زمین در اینجا مثل تابلوی نقاشی با رنگ های گرم و زنده، رنگ آمیزی شده است. این شگفتی، کوه های آلاداغ لار نام داشته و در شمال شرق تبریز و در مسیر آزاد راه تبریز- اهر در نزدیکی شهر خواجه دیده می‌شوند. با تورجور همراه باشید تا به شما بگوییم چرا این کوه ها به این شکل و رنگ هستند و علت به وجود آمدن این منطقه رنگارنگ چیست.

مجموعه کوه های آلاداغ لار ماهنشان و کوههای رنگی میانه را جزو پدیده های رسوبی میراث زمین شناختی ایران دسته بندی کرده‌اند. پدیده های رسوبی دارای گستردگی زیادی در میان پدیده های زمین شناختی ایران هستند. غارها گل فشان ها روستایی در مناطق کویری بیابان های ایران با تپه های ماسه ای و بر خان ها و پدیده های چینه ای همگی جز پدیده های رسوبی میباشند. پدیده های چینی از چند لایه رسوبی تشکیل شده اند و داستان های زیادی از زمان های قدیم برای ما بازگو می‌کنند. تشکیل فسیل موجودات هم پس از مرگشان در میان لایه های رسوبی نیز متاثر است. همچنین شرایط آب و هوایی و گرما و سرمای کوه های آلاداغ لار در میان این لایه ها به خوبی حفظ می شوند. بسیاری از مخازن نفت و گاز، در میان لایه های رسوبی تشکیل شده و قرار دارند. این پدیده ها اغلب اندازه بزرگی دارند و ممکن است کیلومتر ها را در یک قاب تصویر پوشش دهند به همین دلیل پدیده های چینه ای جز چشم اندازهای زمین‌شناختی قرار می گیرند.

کوه های آلاداغ لار اذربایجان،تورجور
حدود ۲۰ میلیون سال پیش لایه هایی از ماسه سنگ مارن گچ و سنگ جوش به آرامی به تناوب روی هم و در محیطی متفاوت از رودخانه ها تا محیط دریاچه تشکیل شدند. رنگ قرمز شاخص این لایه ها نشان دهنده شرایط اکسیدی در محیط یعنی فراوان بودن اکسیژن در محیط رسوب گذاری این لایه ها است. برخی از محققان معتقدند که همین شرایط اکسیدی سبب شده تا قابلیت فسیل شدن جاندارانی که در آن زمان می زیسته اند کم شود از این رو با وجودی که بسیاری از مهره داران امروزی در آن زمان شکوفایی و گسترش داشته اند، تعداد فسیل های به جا مانده از آنها کم باشد. شکل گیری گنبد نمکی خواجه، سببِ به هم ریختگی و پیچیدگی لایه‌های رنگین شده است.

 

برای مشاهده ادامه مقاله راز کوه های رنگی آلاداغ لار در آذربایجان شرقی  کلیک کنید



:: برچسب‌ها: برای مشاهده ادامه مقاله راز کوه های رنگی+کوه های آلاداغ لار در آذربایجان شرقی+تورجور ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : Elham.g

علت نام گذاری سال ها با اسامی حیوانات

 

چرا سال ۹۸ سال خوک هست؟

سال ۹۸ سال خوک هست. همه ما به دنبال مجسمه های زیبای خوک میگردیم و برای سفره سال نو شمع شکل خوک میخریم. اما آیا تا به حال به این فکر کرده ایم که چرا خوک؟ چرا اسم حیوان برروی سال؟ با تورجور همراه باشید تا علت نام گذاری سال ها  با اسامی حیوانات را بررسی کنیم.

خیلی ها این عمل را خرافه میدانند و خیلی ها نیز آن را نیک میشمارن. نام گذاری سال ها با اسامی حیوانات از دوره صفوی وسعت گرفت و در تقویم و امور کشوری حتی نیز اعمال شد. امروزه این عمل هیچ نوع استفاده ای در امور دولتی مگر بین مردم و اعتقاداتشان ندارد. ایرانیان از ایران باستان و از چینی ها این را سرچشمه گرفته اند تا سال های خود را با اسامی حیوانات نام گذاری کنند. اعتقاد از آیین بودا گرفته شده است و بر این اصل است که کره زمین توسط ۱۲ حیوان نگه داشته شده است و هر سال یکی از این حیوانات مسئول نگه داشتن کره زمین میباشد و این حیوانات مقدس به ترتیب ۱.موش ۲.گاو ۳.پلنگ ۴.خرگوش ۵.نهنگ ۶.مار ۷.اسب ۸.گوسفند ۹.میمون ۱۰.خروس ۱۱.سگ و ۱۲. خوک میباشند.
در گذشته از دوره صفویان و کشورهای دیگر همچون چین، از سال های ۱۲ گانه برای شمارش و نامگذاری سال ها برای فرزندانشان و جنگ ها استفاده میکردند. هر کدام از اسامی این حیوانات دربرگیرنده یک تاریخ و وقایع بسیاری در طول زندگی بشر است.

برای اینکه بدانید سال تولدتان نام چه حیوانی است اینجا کلیک کنید

 



:: برچسب‌ها: تاریخچه نامگذاری سالها+جدول نامگذاری سالها بر اساس حیوانات+علت نام گذاری سال جدید+علت نام گذاری سال شمسی ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 فروردين 1398 | نظرات ()